Współpraca z nami to sama przyjemność

Deweloperzy chcą poprawy jakości- opracowali Kodeks Dobrych Praktyk

17 października 2024 Mariusz Nowicki Brak komentarzy

Polski Związek Firm Deweloperskich postanowił zmierzyć się z wyzwaniami stawianymi przed branżą i 3 października podczas Kongresu Deweloperskiego w Krakowie przyjął nowy Kodeks Dobrych Praktyk. Głównym zadaniem dokumentu jest wytyczenie właściwych standardów rynkowych. Ma to też być sygnał, że klienci nie muszą obawiać się o jakość i mogą zaufać firmom zrzeszonym w Polskim Związku Firm Deweloperskich.

Branża deweloperska ma znaczący wkład w kształtowanie przestrzeni życiowej obywateli. W przeciągu ostatnich 10 lat wybudowali oni ponad milion mieszkań, co przyczyniło się do rozwoju wielu miast, a także poprawy warunków życia ludzi w nich mieszkających. W rezultacie zwiększyła się dostępność nowoczesnych lokali mieszkalnych. Ponadto poprawiła się infrastruktura towarzysząca, jak np. tereny rekreacyjne, szkoły czy przedszkola.

Według twórców kodeksu firmy deweloperskie mają przykładać coraz większą wagę do wpływu, jaki ich inwestycje mają na jakość przestrzeni miejskich. Ponadto zależy im też na zaufaniu klientów, gdyż ma być ono kluczowe dla stabilności o dalszego rozwoju rynku. Firmy zrzeszone w PZFD chcą być postrzegane jako odpowiedzialni, godni zaufania partnerzy, synonim jakości.

Dokument wytycza normy postępowania dla firm deweloperskich, ale stanowi też kompleksowy zbiór zasad określających przebieg procesu zakupu nieruchomości, od wyboru lokalu, podpisania umowy, aż do jego użytkowania. Teraz nabywcy mają zyskać wyczerpującą wiedzę o swoich prawach i obowiązkach na każdym etapie współpracy z deweloperem zrzeszonym w PZFD.

Rzetelna informacja i transparentność

Nowy Kodeks kładzie duży nacisk na kwestię transparentności w działaniach. Deweloperzy zostają zobligowani do m.in. przedstawiania rzetelnych i realistycznych wizualizacji inwestycji oraz zgodnych z rzeczywistością materiałów marketingowych. Meble na rzutach mieszkań mają oddawać rzeczywistą skalę, tak aby przestrzeń użytkowa była pokazana w sposób rzetelny i uczciwy.

Ponadto deweloperzy deklarują się regularnie informować nabywców o postępach prac budowlanych oraz szybkiej odpowiedzi na zadane pytania. Kodeks obliguje ich także do informowania klientów o wszelkich przeszkodach i opóźnieniach na budowie, o ich powodach i podejmowanych działaniach.

Nowy Kodeks dużo uwagi poświęca także odpowiedzialności posprzedażowej, nakładając na deweloperów obowiązek sprawnego korygowania usterek, wraz z koniecznością efektywnej komunikacji w tym zakresie.

W dokumencie znajdują się także zapisy nakładające na firmy deweloperskie obowiązek zapewnienia ciągłości odpowiedzialności z tytułu rękojmi i gwarancji w ramach struktury danej grupy deweloperskiej, np. w sytuacji wcześniejszej likwidacji spółki celowej powołanej dla realizacji jednego z projektów.

Najnowsze zmiany dotyczą też regulacji współpracy deweloperów z administracją publiczną oraz wzajemnych interakcji między deweloperami. Ponadto ma być gwarantem uczciwej konkurencji w branży, co z kolei ma przyczynić się do podnoszenia jakości usług i zadowolenia klientów.

Dodaj komentarz