Współpraca z nami to sama przyjemność
modernistyczne mieszkania na sprzedaż

Jak przygotować mieszkanie lub dom do sprzedaży i zarobić więcej

Szykujesz się do sprzedaży domu lub mieszkania? Ceny nieruchomości, w tym także mieszkaniowych, podlegają dużym wahaniom. I nie mówimy tu wyłącznie o dużych zmianach rynkowych, związanych z gospodarczą koniunkturą. Również w obrębie jednej grupy i jednego segmentu w tym samym czasie podobne nieruchomości potrafią różnić się mocno ceną. Co na to wpływa? O tym będziemy pisać w poniższym artykule. Pokażemy też, na które czynniki masz wpływ i jak dzięki temu możesz przygotować dom lub mieszkanie do sprzedaży tak, aby zarobić na nim więcej.

I. Uporządkowanie stanu prawnego

Od tego najlepiej zacząć – zanim w ogóle zaczniesz myśleć o wycenie nieruchomości oraz uprzątnięciu jej przed sprzedażą, zrób porządek w papierach. W wielu przypadkach pod względem formalnym wszystko będzie ok. Czasami jednak trzeba zaktualizować lub skorygować błędne informacje, np. usunąć wpis o nieaktualnej hipotece z księgi wieczystej. Najwięcej roboty będziesz miał w scenariuszu, gdy dom lub mieszkanie ma problematyczny status prawny, bo np. ma współwłaścicieli, trudnych do usunięcia i problematycznych lokatorów lub obłożone jest służebnością. W takich sytuacjach, jeśli dasz radę, postaraj się to wszystko “naprostować” – nieruchomość mocno traci na wartości, gdy nowy właściciel nie może nią swobodnie dysponować. Raczej na pewno będzie ci potrzebna pomoc prawnika lub doświadczonego pośrednika w obrocie nieruchomościami. Takie usługi kosztują, jednak nie martw się – będzie to inwestycja, która zwróci się z nawiązką.

II. Trafna wycena

To jest element procesu sprzedaży, który wydaje się prosty i oczywisty, przez co jego znaczenie jest lekceważone przez osoby nie mające doświadczenia w obrocie nieruchomościami. Może się wydawać, iż sprawa jest prosta – należy dać cenę wyższą niż oczekiwana i być przygotowanym na targowanie się i zdobycie klienta obniżeniem wyjściowej stawki. Jednak w praktyce zawyżona cena może sprawić, iż w ogóle żaden klient do ciebie nie trafi. Zresztą zaniżona cena również nie jest dobra, bo nie tylko redukuje twój zarobek, ale też sprawia, że wielu potencjalnych kupujących będzie patrzyło na twoją nieruchomość podejrzliwie – jeśli jest tańsza niż inne, to coś musi z nią być nie tak. Zła wycena prowadzi do tego, iż dom lub mieszkanie nie sprzedają się, ogłoszenie długo “wisi” i kupujący zaczynają je omijać, uznając, że nieruchomość musi mieć jakieś wady, skoro tyle czasu nikt jej nie kupił. Jak widzisz więc – zawyżając cenę możesz doprowadzić do tego, że finalnie sprzedasz za mniej niż rynkowa wartość.

III. Home staging

Tym terminem określa się szereg raczej prostych i niskokosztowych czynności podnoszących atrakcyjność domu lub mieszkania. Nie są to poważne inwestycje, ale korekty, dzięki którym nieruchomość lepiej prezentuje się na zdjęciach i podczas oglądania. Wzbudza pozytywne emocje, dzięki czemu można ją sprzedać szybciej i za wyższą cenę. Standardowe elementy home stagingu to niewielkie prace remontowe (szpachlowanie, malowanie, wymiana listew), usuwanie starego i zbędnego wyposażenia (w tym zniszczonych mebli, robiących złe wrażenie), sprzątanie (gruntowne, ze zwróceniem szczególnej uwagi na łazienki, ubikacje i kuchnie) oraz aranżowanie wnętrz poprzez dodanie niewielkich, nastrojowych elementów, takich jak książki, kwiaty, poduszki czy koce. Istotnym elementem home stagingu jest też odpowiednie oświetlenie.

IV. Dobre ogłoszenie

Jeśli nie czujesz się mocny w marketingu, to zleć to profesjonaliście – pośrednikowi w obrocie nieruchomościami. Jeżeli jednak masz smykałkę do sprzedaży, to traktuj ogłoszenie jako reklamę swojego mieszkania lub domu. Kluczowe są dwie rzeczy: opis oraz zdjęcia. Opis ma być zachęcający, ale rzeczowy. Nie możesz wpaść w zbyt “reklamowy” ton, ponieważ to zniechęca – klient nie może poczuć, iż próbujesz nim manipulować i coś mu “wcisnąć”. Co do zdjęć, to home staging, o którym pisaliśmy przed chwilą, jest niezbędnym wstępem do tego, aby zrobić dobre fotografie. Tylko zadbany, wysprzątany lokal dobrze prezentuje się na zdjęciach. Fotografie wykonaj jak najlepszym aparatem (może być smartfon, o ile robi dobre zdjęcia), dbając o odpowiednie budowanie kadrów oraz korzystne oświetlenie.

Dodaj komentarz